SARAY MAH. HUZUR SOK. NO 40/1 MERKEZ/BİNGÖL
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

Disleksi(Okuma Bozukluğu) Nedir?

Disleksi; okuma, heceleme ve yazmada yaşanan sorunlarla kendini gösteren bir çeşit bilgi işleme zorluğudur. Birçok durumda sorunlar aşağıdaki gibi tanımlanabilir.Disleksik bireylerin aslında öğrenme kapasiteleri olmasına rağmen kendilerine uygun öğrenme yollarına ulaşamadıkları için okuma, yazma, heceleme, imla ve/veya matematikte sorunları olabilir.Disleksik bireyler tüm bu problemlerin üstesinden gelmek için özel eğitime ihtiyaç duyarlar. Yetenekli ve üretken zihinlere sahip bu bireylerin öğrenmelerinde bir farklılık söz konusudur.Genellikle okuma bozukluğu şeklinde gözlemlenen disleksi, dikkat ve hafızayı da etkilemektedir.

Disleksi Belirtileri:

  • Okumayı öğrenmede güçlük çekme
  • Kafiyeli kelimeleri öğrenmede güçlük çekme
  • Kelimelerdeki heceleri saymada güçlük çekme
  • Kelimelerdeki sesleri duymakta güçlük çekme
  • Kelimelerdeki değişik sesleri ayırt etmede güçlük çekme
  • Okurken ve yazarken kelimelerdeki harflerin yerlerini karıştırmak
  • Çok sık kullanılan tek ve iki heceleri okumamak yada yanlış okumak
  • Uzun kelimeleri okurken hece atlamak ve yutmak
  • Sesli ve sessiz okumada yaşanan güçlükten ötürü anlama güçlüğü çekmek

Disgrafi(Yazı Bozukluğu) Nedir?

Yazısı kötü olan herkes Disgrafi problemi vardır, denilemez. Kasları yeterince gelişmemiş bir çocuk kalemi kavramakta güçlük çekecektir. Bu durum da harfleri istenildiği şekilde yazmasını engelleyecektir. Okuma-yazma sürecinin tüm aşamalarıyla birlikte ele alınıp çocuğun hazırbulunuşluluk ve olgunlaşma durumları dikkate alınarak çalışılmaya başlanmalıdır.

Disgrafi Belirtileri:

  • Düşüncelerikâğıda dökmede zorluk çekme
  • Çok fazla yazım hatası yapma
  • B-D, 3-E gibi harf- rakamları karıştırma
  • Hecelerin yerlerini karıştırma
  • Birbirine benzer harfleri birbiri yerine yazma ( m-n, b-p-d, k-g vs.)
  • Kötü ve yavaş yazma
  • Bakarak yazmakta ve dinleyerek yazmada güçlük çekme
  • Motor becerilerde zayıflık
  • Harflerin boyutları ve yönlerinin yanlış öğrenmiş olması
  • Sayıları yazarken 12 yerine 21 şeklinde yazması

Diskalkuli(Matematik Bozukluğu) Nedir?

Öğrenme güçlüğünün çeşitlerinden biri olan Diskalkuli, matematik öğrenme bozukluğu olarak tanımlanmaktadır. Çocukların %5’inde görülen kızlara kıyasla erkeklerde daha çok görülmektedir. Diskalkuli’nin zekâ seviyesi ile ilgili herhangi bir alakası bulunmadığını da söylemiş olalım.

Diskalkuli Belirtileri:

  • Sayı saymakta güçlük çekme
  • Rakamları yanlış yazma
  • İki basamaklı sayıları okuma ve yazmada güçlük çekme
  • Rakamları yanlış okuma
  • Matematik işlemlerini hatırlamada ve yapmada güçlük çekme
  • Birçok işlem hatası yapma
  • Problemleri yaparken bakarak yazmakta ve yazıları düzenlemekte güçlük çekme
  • Matematiksel kavramları akılda tutmada güçlük çekme
  • İşlem yaparken sürekli on parmak hesabı yapmak
  • Negatif ve pozitif sayıları ayırt etmede güçlük
  • Para hesabı yapmakta güçlük
  • Eldeli toplama işleminde eldeyi unutma
  • Çarpma tablosunu öğrenmede güçlük
  • Toplama ve çarpma işleminde bulunan değişme özelliğini anlamada güçlük
  • Erken ve geç gibi kavramları anlamada zorluk

Dispraksi(Motor Beceriler) Nedir?

Çocuğunun zekâ seviyesine bağlı olmaksızın motor hareketleri karşısında yaşadığı güçlük olarak tanımlanmaktadır. Dispraksi problemi bulunan çocuklar normal veya üstün zekâ seviyesine sahip olabilirler. Dispraksi tek başına görüleceği gibi dil sorunları, sakarlık, algı ve düşünme sorunları ile birlikte de görülebilir.

Dispraksi Belirtileri:

  • Beden hareketlerini planlarken ve koordine ederken güçlük çekme
  • Sesleri çıkarmak için gerekli yüz kaslarını koordine etmede güçlük çekme
  • Maket yapma, yapboz birleştirme, makas kullanma, top oynama ve yazı yazma gibi becerilerde güçlük çekme
  • İnce motor becerilerde; düğme ilikleme, boncuk dizme, koordinasyon zayıflığı, ayakkabıları ters giyme, ayakkabı bağcıklarını bağlamada zorluk, sık sık düşme ve çarpma yada sakarlık
  • Tek ayak üzerinde zıplamada zorluk
  • Denge sorunları vs.

Konuşma da yaşanan sorunlar:

  • Konuşmayı geç öğrenme
  • Kelimeleri telaffuz etmede güçlük çekmek
  • Kelimeleri ve yaşa uygun gramer kurallarını öğrenmede güçlük çekme
  • Verilen görevleri yapmakta güçlük çekmek
  • Önce/sonra, sağ/sol vb. ifadeleri karıştırma
  • Alfabeyi, tekerlemeleri ve şarkıları öğrenmede güçlük çekme
  • Kavramları ve ilişkilerini anlamada güçlük çekmek
  • Kelimeleri hatırlamada ve sorunları isimlendirmede güçlük çekme

Özgül Öğrenme Güçlüğü Problemi Olan Çocuğa Nasıl Yardım Edilir?

Dislektik çocuklar derslerinde başarısızı olmaları halinde özgüvenlerini kaybederler. Buna bağlı olarak diğer psikolojik problemler başlayabilir. Okumayı öğrenemediğinde -maalesef- arkadaş ortamında alay konusu olabilirler. Tüm bunlardan olumsuz etkilenmeleri ve kabuklarına çekilip karamsar olmaları muhtemeldir.

Ebeveynlerin Disleksi konusunda bilinçlenmesi gerekir. Disleksi ne demektir, okuma güçlüğü nasıl giderilir, dislektik çocuğa nasıl destek olunur, disleksi için neler yapılmalı ve benzeri konularda özel eğitimcilerden ve uzmanlarından destek almaları hayati önem taşımaktadır.

Neler Yapılabilir:

  • Sabırlı olun.
  • Motive edici olun.
  • Sevdiği oyun ve materyallerle destekleyin.
  • Kesinlikle başkalarıyla kıyas yapmayın.
  • Okul idaresi, sınıf öğretmeni ve özel eğitim öğretmeniyle koordineli bir şekilde çalışın.
  • Özel yeteneklerini belirleyip geliştirmesine yardımcı olun.
  • Sorumluluk verin.
  • Odasında dikkat dağıtıcı olan nesneleri kaldırın.
  • Evde öğrenmeyi eğlenceli hale getirin.
  • Sevginizin, çocuğunuzun başarısıyla orantılı olmadığını gösterin.

KullandığımızYöntemler:

  1. Disleksi Müdahale programı
  2. Bellek Egzersizleri
  3. Fonolojik Farkındalık Eğitimi
  4. Sobat
  5. Dem-Oku

Özel Bingöl Rehabilitasyon Merkezi olarak uzmanlarımızla çalışma yöntemimiz;

  • Özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların tanılama aşamasında aileye süreç ile ilgili yönlendirmeler yapar, eğitim ihtiyacına göre program yaparız.
  • Çocukların ihtiyaçlarına göre Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları(BEP)hazırlanır, uygulanır.
  • Uygulama esnasında çocukların psikolojik problemleri ile yakından ilgilenir.
  • Hazırlanan (BEP) okul sınıf ve rehber öğretmenleriyle paylaşılır, ortak bir çalışma için bir paydada buluşulur.
  • Tüm bu süreçlere Aileleri dahil ederek süreç içerisinde aktif rol almalarını sağlayarak eğitimin evde de sürdürülmesi, esasını sağlar.

OTİZM PROGRAMI

OTİZM PROGRAMI

Otizm Nedir?

Otizm, iletişim ve sosyal etkileşim sorunları kısıtlı ilgi alanları ve tekrarlayan davranışlarla ortaya çıkan Otizm Spektrum Bozukluğu’nun alt kategorisidir. Bireyin otizm ile tanılanması için bu belirtileri 0-36 ay arasında göstermiş olması gerekmektedir.

Otizm Belirtileri Nelerdir?

1- Sosyal Etkileşim Sorunları

-Sözel olmayan davranışlarda yetersizlik

-Akran ilişkileri geliştirememe

-Başkalarını kendi etkinliklerine dahil etmeme

-Sosyal-duygusal davranışlarda sınırlılık

2-İletişim Sorunları

-Dil gelişimi gecikmesi

-Karşılıklı konuşmalarda güçlük

-Tekrar eden konuşma (Ekolali)

- Oyun becerilerinde gecikme

3- Sınırlı/Yineleyici İlgi ve Davranışlar

-Yoğun ve sıra dışı davranışlar

-İşlevsiz düzen ve rutinler

-Yineleyici davranışlar

-Nesne takıntıları

Çocuğunda bu davranışları gözlemleyen ailelere, kurumumuza başvurmaları durumunda ücretsiz değerlendirme yapabilmekteyiz.

Kurumumuzda Uyguladığımız Yöntemler

Özel Bingöl rehabilitasyon olarak uyguladığımız bilimsel dayanaklı öğretim yöntemleri şunlardır;

-ABA

-ETEÇOM

-OÇİDEP

-ELEM TEKNIĞI

-KUCUK ADIMLAR

- PCDI

- PECS

-TEACCH

Değerlendirme ve Aile Eğitimi

Özel Bingöl rehabilitasyon merkezi olarak öncelikle bireyin bütün gelişimsel ve beceri alanlarındaki performans düzeyini belirlemek amacıyla değerlendirmeler yapmaktayız. Bu değerlendirme sonuçları ile ailenin taleplerini ve bireyin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak bireye özgü bir eğitim programı hazırlıyoruz.

Planladığımız eğitim sürecine ailenin de etkin bir şekilde katılımını sağlamak amacıyla aile eğitim sürecini yürütüyoruz. Aileye ödevlendirmeler vererek kurumumuzda başlattığımız eğitim sürecinin evde devam etmesini sağlıyoruz.

FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON

FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON

Nöro-motor bozukluğuasahip,gelişimsel problemleri olan hareketlerinde engel olan bireylerin yaşam kalitelerini arttırmak hayatlarına bir fark yaratmak için alanında uzman fizyoterapist kadromuz ile bireye özgü tedavi yaklaşımlarıyla Rehabilitasyon hizmeti sunmaktayız.

Rehabilitasyon Programımızla tedavi edilen hastalıklar;

Serebralpalsi (CP): Doğum öncesi, doğum sırasında ya da doğum sonrası herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan hareket ve duruş bozukluğudur

Spinabifida : bebeğin omurgasının açık ve ayrık doğmasıdır.

Tortikolis: Doğum sırasında bebeğin Boynunda kasılma ile gelişen Boyun eğriliği

Brakiyalplexsus yaralanmaları :kürekkemiği,omuz ve kol kaslarının hareket ve duyusunu sağlayan sinir demetinin doğum sırasında zedelenmesidir.

Downsendromu

Kas hastalıkları

Travmatik beyin hasarı

Yürüyüş bozuklukları vb.

BEDENSEL ENGELLİ BİREYLER DESTEK EĞİTİM PROGRAMI

BEDENSEL ENGELLİ BİREYLER DESTEK EĞİTİM PROGRAMI

Bedensel Engelli Bireyler Destek Eğitim Programı

Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası dönemde herhangi bir nedene bağlı olarak iskelet (kemik), kas ve sinir sistemindeki bozukluklar sonucu, bedensel yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybeden, toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük yaşamdaki gereksinimlerini karşılamada güçlükleri olan, bu nedenlerle korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişiye bedensel özürlü; bu duruma yol açan durumlara ise bedensel özür denir. Bedensel özürleri nedeni ile sağlıklı kişilerden farklılaşan ve eğitim hizmetlerinden gereğince yararlanamayan bu bireylerde bilişsel, psikososyal ve duyusal gereksinimlerin yanı sıra hareket ve fonksiyonel yeteneklerin geliştirilmesi de büyük önem taşımaktadır. Çeşitli nedenlerle kaba ve ince motor gelişim becerileri olumsuz yönde etkilenmiş bu kişilerin kendilerinden beklenen fonksiyonel hareket ve becerileri yerine getirmeleri değişik derecelerde kısıtlanmıştır. Bu duruma yol açabilecek ve sıklıkla karşılaşılan nedenler aşağıda kısaca tanımlanmıştır.
1. Serebral Palsi
2. Merkezi Sinir Sistemini Etkileyen Dejeneratif, Metabolik ve Genetik Kökenli Hastalıklar
3. Mental Motor Retardasyon (MMR) (Mental Motor Gerilik)
4. Doğuştan Kol Felci (Brakial Pleksus Yaralanması)
5. Omurilik Kapanma Defektleri (Spina Bifida-Meningomyelosel)
6. Doğuştan Kas Hastalıkları
7. Travmatik Nedenli Merkezi Sinir Sistemi Yaralanmaları
8. Süreğen Hastalıklardan Kaynaklanan Motor Gelişim Gerilikleri

PSİKOLOJİK DESTEK EĞİTİM PROGRAMI

PSİKOLOJİK DESTEK EĞİTİM PROGRAMI

Psikolojik destek hizmetleri programının nihai amacı çocukların psikolojik sağlamlıklarını iyileştirmek ve güçlendirmek olmakla birlikte, programın temel amaçları çocukların, normal ve rutin etkinliklerine geri dönmelerine, daha az stres yaşamalarına, fiziksel ve duygusal olarak güçlü ve sağlıklı olmalarına, neşeli ve mutlu olmalarına, kendilerini iyi hissetmelerine ve kendi becerilerine güven duymalarına, iyi ve güvenli seçimler yapmalarına, daha sosyal olmalarına, başkalarına güvenmelerine ve duygularını paylaşma konusunda kendilerini rahat hissetmelerine, akranlarından ve yetişkinlerden yardım istemelerine, günlük hayatın zorluklarıyla daha iyi baş edebilmelerine, sorunlarını şiddete başvurmadan çözmelerine yardımcı olmaktır.

Psikososyal destek hizmetleri, hem bireyi hem de sosyal çevreyi etkileyen; bakım verenler, aile fertleri, arkadaşlar, komşular, öğretmenler, sağlık personeli ve topluluk üyeleri tarafından günlük hayat içerisinde verilebildiği gibi, uzmanlar tarafından da sunulabilen bakım ve destek hizmetleridir.

DAVRANIŞ PROBLEMLERİ EĞİTİM PROGRAMI

DAVRANIŞ PROBLEMLERİ EĞİTİM PROGRAMI

Gelişim süreci her çocukta kendine özgü olarak değişmektedir. Bu bağlamda birbirinden farklı olan çocukları aileler yaşıtlarından ayırabilmektedir. Ailelerin yaşıtlarından kendi çocuklarında fark ettikleri aykırı özellikler oldukça önemlidir. Aileler tarafından fark edilen tüm özellikler davranış bozukluğu olarak algılanmasa da aileyi ve çevresini olumsuz yönde etkileyen davranışlar gözlemlendiğinde davranış problemi olarak özel bir eğitim alması şarttır.

Çocuklardaki davranışın davranış bozukluğu sınıfına girmesi için belli kriterler bulunmaktadır. Hırçınlık, sinir ve saldırganlık halleri, yeme, uyku ve konuşma bozukluğu gibi daha pek çok davranış en sık görülen davranış bozuklukları arasındadır. Ayrıca yaşına ve yaşıtlarına uygun olmayan davranışlar sergilemesi çocuklarda davranış bozukluğu olduğunu gösterir. Çocukların ergenlik çağına gelmeye başladıklarında cinsel rol beklentilerine uyum sağlayamaması ve cinsel kimliklerinde belirsizlikler yaşanması da davranış bozukluğu olarak görülmektedir.

Merkezimizde davranış problemi eğitimi çocuğun ihtiyaçlarına yönelik olarak belirlenerek ailenin de eğitimde aktif olarak rol alacağı bir programı kapsamaktadır. Çocukların temel ihtiyaçlarında doyuma ulaşmaması, dikkat çekme isteği, çevresi ve ailesi tarafından onaylanmama veya ailece her davranışın ödüllendirilmesi davranış bozukluğunun altında yatan nedenlerden olabilmektedir. Kurumumuzda eğitim veren uzman ekibimiz gerek bireysel gerekse grup terapileri ile davranıştaki bozukluk nedenlerinin temeline inerek aileye ve topluma yararlı davranışlar sergilenmesi için program hazırlamaktadır. İhtiyaç duyulması halinde ailelerin de eğitilebildiği ve bireysel veya grup terapilerinin yer aldığı eğitim programında her yönüyle çocuğun davranış bozukluğu eğitiminin amacına ulaşması sağlanmaktadır.

DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU EĞİTİM PROGRAMI

DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU EĞİTİM PROGRAMI

Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu yaşamın erken dönemlerinde ortaya çıkan akademik becerileri, sosyal becerileri olumsuz yönde etkileyen dikkat eksikliği, dürtüsellik ve hiperaktivitiyle belirgin gelişimsel bir bozukluktur. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunda şunlar gözlenir:

  • Dikkat bozukluğu
  • Dürtüsel davranma
  • Aşırı hareketlilik

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan ÇocuklarA Eğitim kurumumuzun sağladığı faydalar şunlardır:

  • Kurallara uyabilme
  • Yönergeleri izleyebilme
  • Verilen görevleri tamamlayabilme
  • Anne, babaya ve öğretmene olan karşı gelme davranışlarında düzelme
  • Dinleme becerisinin artması
  • Okula uyumun artması
  • Arkadaş ilişkilerinde düzelme
  • Zamanını planlayabilme
  • Organize olma, plan program yapabilme
  • Yerinde oturabilme
  • Konuşmasını durdurabilme
  • Sırasını bekleyebilme
  • İsteklerini erteleyebilme
  • Dürtülerini kontrol edebilme
  • Öfkesini kontrol edebilme
  • Başkalarının haklarına saygılı olma
  • Kriz durumlarıyla başa çıkma